Niedobór magnezu – przyczyny, objawy, leczenie

Rozdrażnienie, problemy z pamięcią, częste bóle i zawroty głowy, drganie powiek, skurcze łydek – wszystko to mogą być objawy niedoboru magnezu. Niedostateczna ilość tego ważnego pierwiastka w organizmie może pojawić się nawet przy prawidłowej diecie. Należy jednak uważać z suplementacją, ponieważ może ona spowodować niedobór wapnia.

Nazwany pierwiastkiem życia, magnez jest niezbędny w prawidłowej pracy organizmu. Wpływa na układ odpornościowy, układ krwionośny, nerwowo-mięśniowy, bierze udział w budowie kości i zębów. Jego niedobory mogą znacznie utrudniać życie, dlatego tak ważne jest rozpoznanie ich oraz wprowadzenie odpowiednich zmian w diecie i stylu życia.

Skąd się bierze niedobór magnezu?

Przyczyny niedostatecznej ilości magnezu w organizmie mogą być bardzo różne. Najczęściej jest to niewłaściwa dieta, uboga w produkty zawierające ten cenny pierwiastek. Jednak niedobór magnezu może wystąpić nawet wtedy, gdy dbamy o prawidłowe odżywianie. Ma to związek z niedostatecznym wchłanianiem, spowodowanym np. biegunkami lub małym stężeniem potasu w surowicy krwi. Z kolei osoby nadużywające alkoholu, pijące w nadmiernych ilościach kawę lub przyjmujący leki moczopędne mogą cierpieć na niedobór magnezu ze względu na wydalanie go z moczem.

Niedobór magnezu bywa też skutkiem przewlekłego stresu. Niskie stężenie tego pierwiastka w organizmie często stwierdza się też u kobiet przyjmujących doustną antykoncepcję hormonalną oraz u osób bardzo aktywnych seksualnie.

Objawy niedoboru magnezu

Charakterystyczne dla niedostatecznego stężenia magnezu w organizmie są częste bóle i zawroty głowy, ciągłe rozdrażnienie, nerwowość i poczucie ogólnego osłabienia. Dodatkowo mogą pojawić się skurcze mięśni, drgania powiek, problemy z pamięcią i koncentracją, a także nadmierna łamliwość paznokci i wypadanie włosów.

Na niedobór magnezu narażony jest praktycznie każdy z nas. Dokuczliwe objawy mogą pojawić się zarówno u osób na co dzień wykonujących ciężką pracę fizyczną, jak i u pracowników umysłowych, uczniów i studentów. Niedostateczna ilość tego pierwiastka to częsty problem kobiet w ciąży i w okresie menopauzy. Nieprawidłowościom sprzyjają też restrykcyjne diety i życie w stresie.

Dieta czy suplementacja

Najlepszym sposobem na uzupełnienie niedoboru magnezu jest wprowadzenie odpowiednich zmian w diecie. Wzbogacenie jadłospisu o dużą ilość owoców i warzyw, orzechów, ciemnego pieczywa, roślin strączkowych, kaszy gryczanej, kakao, żółtych serów, szpinaku czy jaj pomoże dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości tego cennego pierwiastka. Nie zapominajmy też o wodzie – półtora litra wody mineralnej dziennie uzupełni niedobory.

Przyjmowanie suplementów diety jest wskazane m.in. dla kobiet w ciąży – w ich wypadku zapotrzebowanie na wartościowe pierwiastki jest tak wysokie, że trudno byłoby zaspokoić je samą dietą. Pozostałe osoby powinny jednak uważać z przyjmowaniem suplementów – mogą one bowiem powodować nadmierne wypłukiwanie wapnia z organizmu. Planowaną suplementację najlepiej wcześniej omówić z lekarzem.